Gratis verzending
Proefplaatsing mogelijk
Enkel topkwaliteit
Showroom in Herpen
Vragen? bel 06-47989243

Waarom mensen niet zijn gemaakt voor stilzitten

Voordat ik begin met deze blog wil ik enkele weetjes met je delen:

  • Als we 72 jaar oud zijn, hebben we 38 jaar van ons leven zittend doorgebracht
  • 85% van mensen met rugproblemen ervaart het meeste last tijdens het zitten
  • Onze rug heeft beweging nodig om vitaal te blijven

Wist je ook dat zitten de meest belastende houding is voor onze rug? Wij mensen zijn eigenlijk ook helemaal niet gemaakt om te zitten.

Onze wervelkolom heeft een specifieke vorm, waarbij de wervels elkaar beïnvloeden en ieder hun bijdrage leveren aan de beweeglijkheid van de rug. De wervels zijn gescheiden door tussenwervelschijven die mede zorgen voor de beweeglijkheid en zorgen voor schokdemping. In staande houding is de druk op de tussenwervelschijven gelijkmatig verdeeld, waardoor de kans op overbelasting zo klein mogelijk is.

Doordat tijdens zitten de lumbaal-hoek (lendenwervels) en de sacrum-hoek (heiligbeen en staartbeen) met respectievelijk 36º en 23º verkleind worden ten opzichte van staan, vervormt de natuurlijke S-vorm van onze wervelkolom. Deze vlakt af en zo ontstaat er een sterk vergrote druk op de tussenwervelschijven. Dit is te vergelijken met twee plankjes met daartussen een ballon; druk je aan één kant harder op de plankjes, dan puilt de ballon aan de andere kant uit. Dit kan in het meest extreme geval tot een hernia leiden. 

Ook verminderd de bloedsomloop omdat onze been- en kuitspieren inactief zijn tijdens zitten. Deze grootste spiergroepen zorgen bij inspanning voor een soort pompwerking voor de bloedsomloop vanuit de benen naar het hart. Doordat deze werking minimaal is tijdens zitten worden afvalstoffen minder goed afgevoerd en wordt er minder zuurstof naar de hersenen gestuurd.

Zitten is een statische belasting; omdat we vaak langdurig in dezelfde houding zitten, wordt de rug ook al die tijd op dezelfde manier belast. Dat kan op den duur (blijvende) schade en pijnklachten veroorzaken. Hoe meer je beweegt (al dan niet tijdens het zitten zelf) hoe dynamischer de belasting en hoe beter het is. Daarnaast is de juiste ondersteuning erg belangrijk als je dan toch ‘moet’ zitten.

Voorbeeld: een vlakke rugleuning met een hoek van 100º met een lendensteun van 2cm dik geeft 40% minder belasting in vergelijking met een rechte rugleuning in een hoek van 90º zonder specifieke lendensteun. Het is dus erg belangrijk dat mensen met een zittend beroep zitten op een bureaustoel die past, juist is ingesteld en op de juiste plaats ondersteunt. 

20 tips om beter te zitten!

Wil je binnen één minuut 20 tips om beter te zitten? Vul hieronder je email adres in en krijg direct toegang tot mijn gratis ebook.

Download hier mijn gratis ebook met 20 tips om beter te zitten