Nu is opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken vinden we het een goed moment om eens te kijken naar wat dat voor de werkplek betekent. Wat zijn de voordelen van thuiswerken voor de werknemer en werkgever en bovendien, welke verplichtingen horen erbij?
De vragen die ik bijvoorbeeld vaak voorbij zien komen zijn: “Wie is verantwoordelijk voor een werkplek thuis en welke arboregels zijn van toepassing?”
Het is bewezen dat een goede, passende bureaustoel bijdraagt aan de productiviteit en kwaliteit van het werk. Als je een ergonomische werkhouding hebt met de juiste ondersteuning, kun je geconcentreerder en productiever werken.
Dus ook als je thuis werkt, is een ergonomische werkplek belangrijk, voor zowel de werknemer als de werkgever. Het is zelfs een verplichting van de werkgever om ervoor te zorgen dat je kunt werken op een fatsoenlijke werkplek.
Indien sprake is van een arbeidsovereenkomst, dan is ook het reguliere arbeidsrecht van toepassing. Er is geen aparte wettelijke regeling voor thuiswerk. Op het gebied van arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen en sociale zekerheid gelden voor een thuiswerkende werknemer dezelfde regels als voor de werknemer op kantoor.
Thuiswerken valt onder de Arbeidsomstandighedenwet, ofwel Arbowet. De werkgever is daarom ook verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden bij de werknemer thuis. Hij of zij dient zorg te dragen voor een goede werkplek bij de werknemer thuis.
Wat is een goede ergonomische werkplek voor thuis?
Een goede, ergonomische werkplek bestaat uit een goede bureaustoel, bureau en verlichting. Als de werknemer deze niet zelf heeft, dan is de werkgever verplicht daarvoor te zorgen.
Als er met een computer wordt gewerkt, dan dienen de plaats van het beeldscherm, de leesbaarheid van het beeldscherm en de verlichting aan bepaalde voorschriften te voldoen. Daarnaast geldt dat de werknemer bij een 8-urige werkdag niet meer dan zes uur achter een beeldscherm mag werken. Het beeldschermwerk moet iedere twee uur worden afgewisseld met andere werkzaamheden. Als afwisseling niet mogelijk is, moet het werk worden onderbroken. Deze pauzes worden dan tot de arbeidstijd gerekend.
Enkele voordelen werknemer:
- flexibeler invulling van werk- en privé-tijd, zodat werk beter is te combineren met zorgtaken
- minder reistijd en het vermijden van files
- betere concentratie en motivatie
Enkele voordelen werkgever:
- hogere arbeidsproductiviteit
- mogelijke besparing op kantoor- en reiskosten
- verlaging van het ziekteverzuim
Zorg dus voor een goede thuiswerkplek met een passende bureaustoel, daar wordt iedereen ‘beter’ van.
0 reacties