Hij is deze week weer begonnen, de Dakar-rally. Een loodzware race vernoemd naar de oorspronkelijke finishplaats Dakar, hoofdstad van Senegal. Het is begonnen in 1979 en is tot 2009 altijd in Afrika (en deels Europa) verreden. Van 2009 tot 2019 was hij in Zuid Amerika en dit jaar voor het eerst in Saoedi Arabië.
Dakar is een rally van 7500km in 12 dagen, waarbij 75% over zand wordt gereden. Dat is niet heel comfortabel zitten in zo’n autostoel. En dan hebben we het nog maar niet over de motorrijders; die zitten lang niet altijd, maar rijden veel staand op de voetsteunen.
Dat is wel echt topsport, zolang ‘stil’ zitten in de hitte en dan ook nog al die tijd scherp blijven en zo snel mogelijk finishen. Bijzonder vooral ook dat de coureurs zo lang stil kunnen zitten, terwijl uit ons zitgedrag blijkt dat we dat normaal helemaal niet kunnen. Op bijvoorbeeld een bank, keukenstoel of bureaustoel wisselen we steeds, vaak onbewust, van houding om comfortabel te kunnen blijven zitten. Echter, autorijden blijkt daarin een uitzondering te zijn.. om een of andere merkwaardige reden kunnen we dit wel langdurig volhouden. Terwijl je als bestuurder vrij gefixeerd in een bepaalde houding zit, blijken we dat met gemak uren achtereen vol te houden.
Beroepschauffeurs rijden vaak meer dan 8 uur per dag met slechts korte tussenpauzes. Als deze dan klagen over hun stoel, krijgen ze vaak een aangemeten of aangepaste stoel. Maar wat er dan precies veranderd is, is moeilijk exact aan te wijzen maar het schijnt te werken.
De coureurs van Dakar hebben veelal ook een aangemeten stoel met daarbij nog extra goede vering en veiligheidsgordels. Maar dan nog; wat is het geheim om dit zo lang vol te kunnen houden? De verklaring lijkt er hoofdzakelijk in te liggen dat we tijdens autorijden onze ogen voortdurend op de weg gericht hebben.
Daarbij kiezen we een houding waarin het hoofd in balans op de romp staat, en nek- en schouderspieren zoveel mogelijk zijn ontspannen (wat tijdens de Dakar-rally wat minder aan de orde is…). Dit is het meest ideale uitgangspunt voor een houding en daarom waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom we deze houding zo lang achter elkaar kunnen volhouden. Daarnaast zijn autostoelen vaak vrij stevig wat het bekken een goede zitstabiliteit geeft en daarmee een stabiele basis voor de wervelkolom is. Samen met de geprofileerde zitting en rugleuning, wat voor zijwaartse steun aan bovenbenen en romp zorgt, maakt dat we tijdens autorijden langdurig stil kunnen zitten. Mits we maximaal 100km per uur rijden over een vlakke asfaltweg en niet zo hard mogelijk over zandduinen racen, want daar is meer voor nodig.
0 reacties